Logistikk

Innsyn & Utsyn, Makro | Bedring i varekonsumet

Høy rente og kraftig prisvekst bidro til å bremse husholdningenes konsum i 2023 og 2024, men i år har reallønnsvekst og rentenedgang bidratt til solid vekst i varekonsumet. Netthandelen har også reetablert seg på gode vekstrater. Framover ventes en stabilisering i konsumet, ettersom både renter og lønnsvekst kommer noe ned.

Sammendrag

  • Høy rente og kraftig prisvekst bidro til å bremse husholdningenes varekonsum i 2023 og 2024, men i år har reallønnsvekst og rentenedgang bidratt til solid vekst i varekonsumet.
  • Netthandelen har også tatt seg godt opp, og veksten i netthandelen ser ut til å ha reetablert seg på tilsvarende rater som før pandemien.
  • Etter å ha vokst mer enn normalt i år, ventes det at veksten i varekonsumet avtar litt for så å stabilisere seg de kommende årene, ettersom både renter og lønnsvekst kommer noe ned.

Etter store forstyrrelser under pandemien, bidro høy rente og kraftig prisvekst til å bremse husholdningenes konsum i 2023 og 2024. Husholdningenes lønnsvekst har imidlertid tatt seg markert opp, og i fjor var oppgangen i husholdningenes disponible realinntekt den sterkeste på over ti år. Den økte kjøpekraften har bidratt til en bedring i konsumet, og etter å ha vært nær uendret i andre halvår i fjor økte konsumet i første halvår i år. De siste kvartalene har det imidlertid vært svak vekst i tjenestekonsumet, mens varekonsumet har tatt seg betydelig opp.

husholdningenes konsum

Ser man på månedlige data for detaljomsetning, har veksten i varekonsumet i år vært vesentlig høyere enn gjennomsnittet for de siste 25 årene. Vi antar at noe av oppgangen i varekonsum den siste tiden representerer en gjeninnhenting etter at konsumet i en periode etter pandemien har vært unormalt svakt.

Netthandelen svekket seg sammen med resten av varekonsumet i 2023, men bedringen i husholdningenes kjøpekraft har også trukket netthandelen opp igjen. Slik vi ventet, ser det nå ut til at veksten i netthandelen har re-etablert seg på de samme vekstratene som vi observerte før pandemien. Dette innebærer en årlig vekst i netthandelen på rundt 10 prosent.

Etter en periode med svak vekst, har altså konsumet tatt seg godt opp. Ser man på målinger for konsumenttillit, er det også tydelig at stemningen i norske husholdninger har blitt langt bedre den siste tiden. Etter en lang periode i negativt territorium har husholdningenes syn på egen økonomi i både inneværende og kommende år igjen blitt positiv, ifølge Finans Norges måling. Forventningene til større innkjøp har også tatt seg betydelig opp.

Ifølge Norges Banks regionale nettverk har også bedriftene innenfor varehandelen nå blitt langt mer positive etter over tre år med negative målinger. I 3.kvartalsundersøkelsen i år meldte varehandelsbedriftene om god aktivitetsvekst, og de ventet at økt kjøpekraft i husholdningene ville bidra til videre oppgang i konsumetterspørselen utover høsten.

Basert på utviklingen i husholdningenes kjøpekraft og oppdateringen fra det regionale nettverket, venter Norges Bank at veksten i konsumet vil holde seg sterk på kort sikt. Husholdningenes lønnsvekst er høy, og vil trolig avta framover. Samtidig venter sentralbanken at styringsrenten settes noe ned, fra dagens nivå på 4 prosent til i overkant av 3 prosent, i løpet av de neste tre årene. For husholdningenes del vil dermed lavere rente motvirke en noe svakere lønnsvekst. På bakgrunn av dette, venter Norges Bank at konsumveksten vil avta litt fra dagens høye rater for så å stabilisere seg i løpet av de nærmeste årene.